Esimies toimii monien odotusten, suuren työmäärän ja kiireen luomissa paineissa, joissa omasta jaksamisesta huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää. Hyvinvoiva esimies jaksaa huolehtia muiden hyvinvoinnista ja luoda työn tekemisen edellytyksiä, jolloin työ sujuu ja on tuottavaa. Kovissa paineissa moni esimies tinkii vähitellen oman jaksamisensa huomioimisesta ja saattaa vähitellen kuormittua liikaa. Jos tilaa omalle palautumiselle on liian vähän, on tärkeä pysähtyä arvioimaan omaa työtä ja työn tekemisen tapaa. Sen kautta on mahdollista miettiä, miten työtä voi tehdä niin, ettei siitä kuormitu kohtuuttomasti.
Esimiestyössä tulee vastaan tilanteita, jotka koskettavat ammattiroolia syvemmältä. Itsetuntemus luo valmiuksia hämmentävien tilanteiden kohtaamiseen. Itsetuntemusta voi laajentaa pysähtymällä pohtimaan pulmallista tilannetta ja sen herättämiä ajatuksia ja tunteita. Tietoisuus omista reaktioista tekee mahdolliseksi hallitun toiminnan eikä ylilyöntejä pääse tapahtumaan. Tällainen esimiestyö koetaan ennakoitavana ja turvallisena, jolloin se herättää luottamusta työntekijöissä.
Millaisiin haasteisiin Sinä törmäät esimiestyössäsi? Kaipaatko kuulijaa ja yhteistä pohdintaa?
Ota yhteyttä, mietitään näitä yhdessä!
LUOTTAMUS
Työpaikalla esimiehen ja työntekijän välinen suhde perustuu luottamukseen. Luottaminen on riskin ottamista, mutta ilman sitä toinen ei voi osoittautua luotettavaksi. Vahva kontrolli tukahduttaa vapauden ja vähitellen myös motivaation. (Farrel, H. 2004) Trust, Distrust and Power. Teoksessa Hardin, R. Distrust. New York: Russel Sage Foundation.
Esimies voi edistää luottamuksen rakentumista seuraavin keinoin (Keva: Luottamus esimiehen ja työntekijän välillä 2009):
KÄYTTÄYDY LUOTETTAVASTI
Mieti, mitä lupaat, sillä työntekijät olettavat sinun pitävän sanasi. Ole rehellinen.
On hyvä muistaa, että omalla käytöksellään esimies antaa esimerkin siitä, kuinka työpaikalla voi/tulee käyttäytyä.
KUNNIOITA TOISTEN TUNTEITA
Luottamus on tunnetta ja kokemusperäistä tietoa. Toisen tunteita ei voi käskeä luottamaan.
Jos koet, että sinuun ei luoteta, niin kysy, mitä voisit tehdä yhteistyön parantamiseksi.
Kysy myönteisesti toimintatavoista, joita voitaisiin parantaa.
ANNA TYÖNTEKIJÖILLESI TUKEA kun he sitä kaipaavat. Anna myönteistä palautetta, kun työt sujuvat. Jos työntekijä ei selviä tehtävistään, niin tee kaikkesi jakaaksesi taakkaa muille tai auta itse. Kun tiukassa tilanteessa osoitat olevasi työntekijäsi luotettava tuki, niin sinua arvostetaan todellisena johtajana.
KESKUSTELE TYÖNTEKIJÖIDESI KANSSA
Suuri osa työntekijöistä kaipaa mahdollisuutta keskustella ammatillisista asioista esimiehen kanssa muulloinkin, kuin kehityskeskustelussa. Keskusteleminen ja ajatusten sparraaminen motivoi ja luo luottamusta.
JÄRJESTÄ AIKAA TYÖNTEKIJÖILLESI
Ilman aikaa ei synny luottamusta. Jos sinulla on tehtäviä, joita joku muu tiimissäsi voi tehdä, niin jaa ne ja käytä säästynyt aika ihmisten johtamiseen. Kun kymmenen tiimin jäsentä saa työt sujumaan ja parantaa työtehoaan 5%, niin se on jo enemmän kuin mitä esimies saa aikaan tuplaamalla oman työaikansa.
LUOTETTAVA TYÖNTEKIJÄ
Luottamus rakentuu kaikkien työyhteisön jäsenten vuorovaikutuksessa ja sen vuoksi luottamukseen tarvitaan luonnollisesti myös työntekijöiden panostus. Luottamuksen ilmapiirin rakentumiseksi kaikilla osapuolilla tulisi olla halua rakentaa luottamusta ja käyttäytyä luotettavasti.
Yksittäinen työntekijä voi pohtia, miten hän on omalta osaltaan edistänyt työyhteisönsä luottamussuhteiden syntyä.
Millaisiin haasteisiin törmäät esimiestyössäsi?
Ota yhteyttä, lähdetään yhdessä vahvistamaan esimiestyösi edellytyksiä!!